Накратко

неделя, 25 януари 2009 г.

Ако едноличните търговци бяха лекари

Заимствано от Уди Алън - "Ако импресионистите бяха зъболекари"

Преди десетина години нямахме лични лекари. Достатъчно беше да отидем в поликлиниката и да влезем в първия свободен кабинет. Освен ако наш близък не ни е препоръчал точно определен лекар.
Какво стана след това? Създадоха Здравна каса, избрахме си лекари (добри или не, ние сме си ги избрали) и започна ходенето по мъките. Първия път, когато ми се наложи да взема медицински документ, забелязах, че на печата на личния ми лекар пише: Едноличен търговец д-р ..... Не знаех какво да мисля. Оказва се, че ние си купуваме здравето от едноличен търговец с диплома на лекар. Тогава защо си пожелаваме: Здраве и пари, с които да си купиш всичко останало?! Първият ми личен лекар нямаше вид на търговец, но пък ми издаваше регулярно касова бележка. На бюрото си имаше стъклена водна чаша, в която мед. сестра събираше т.нар. потребителска такса - 1% от минималната работна заплата за страната.
След време си смених личния лекар и не съжалявам за избора си. Жената е изключителен професионалист, а най-важното е, че намери най-доброто лечение за моя случай. По стечение на обстоятелствата ми се налага всеки месец да се отбивам при нея, за да ми изписва лекарството в рецептурната книжка. Намалението, което ползвам е 3,72 лв., на пръв поглед напълно обесмислящо цялата процедура по изписването и закупуването на лекарството. Обаче посещението при личния лекар ми носи само положителни емоции и затова не съм се отказала да минавам отвреме навреме. Всеки път след прегледа и оформяне на документацията за посещението стигаме до плащането на потребителската такса. В момента тя е 2,40 лв. Последния път се заговорихме за това, как бюрокрацията е победила професионализма и е отнела от времето за изпълняване на присъщата лекарска дейност. А нима не е достатъчно това, че всеки от нас внася от работната си заплата за медицинско осигуряване, а трябва всеки път да си плащаме за посещението.
И какво излиза всъщност - за да упражняваш една хуманна професия, необходимото условие е да имаш докторска диплома, а достатъчното - да си едноличен търговец с добра компютърна грамотност (понякога дори над средното равнище, за да се пребориш с програмите на НЗОК).

Няма коментари: